امروزه شاید کمتر کسی را بشناسیم که در ایران دارای گوشی هوشمند باشد و در طول روز اپلیکیشنهای پرمخاطب مانند اینستاگرام و تلگرام را بررسی نکند؛ در این میان اینستاگرام با چیزی حدود 30 میلیون کاربر ایرانی یکی از اصلیترین شبکههای اجتماعی فعال در ایران محسوب میشود؛ حضور این جمعیت چشمگیر پتانسیل بسیار خوبی برای برندینگ و کسب درآمد بهوجود آورده که چشمپوشی از آن جایز نیست.
در این مقاله ما به چند اصل اساسی برای برندسازی و بهتر دیده شدن در اینستاگرام میپردازیم که با رعایت آنها از هدررفتِ وقت و انرژی خود جلوگیری کنید و مسیر رشد در این شبکه اجتماعی را با سرعت طی کنید.
منظوراز برندینگ چیست؟
طبق یک تعریف معمول برندِ(brand) شما یعنی هر آنچیز که مخاطب با آن از شما و کسبوکار شما به یاد میآورد؛ برندینگ(branding) به فرآیند تولید احساسات و عواطف مثبت نسبت به شما و بیزینس شما در مخاطبان گفته میشود و هدف از آن ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب است.
طبیعتا بسیاری از قواعد برندینگ در تمام محیطها یکسان است اما در پلتفرمی مانند اینستاگرام که بر مبنای محتوای تصویری شکل گرفته بعضی از اصول اهمیت بیشتری پیدا میکنند؛ در ادامه با اصولِ مهم هک رشد و برندینگ در اینستاگرام آشنا میشویم.
لوگو(عکس پروفایل)
بدون شک مهمترین جزء در هویت بصری و برندینگ کسبوکار شما که در اینستاگرام شما هم نقش اول را ایفا میکند لوگو یا همان نشانه شماست؛ شاید به دلیل همین اهمیت بالا باشد که برخی برند را با لوگو اشتباه گرفته و یکی در نظر میگیرند؛ چرا که لوگو، پایه اصلی هویت برند شماست.
لوگوی شما باعث تمایز شما از رقیبان در ذهن مردم میشود و اگر هوشمندانه انتخاب شده باشد یک مزیت رقابتی اساسی برای شما محسوب میشود.
از ویژگیهای یک لوگوی مناسب این است که با وجود سادگی، گیرا و جذاب باشد و به عنوان امضای کسبوکار شما در ذهن مخاطب نقش ببندد؛ همانطور که خود شما هم بعد از شنیدن نام تمام برندهای معروف در ابتدا لوگوی آنها را به خاطر میآورید.
پالت رنگ(رنگ سازمانی)
نظم و یکپارچگی ظاهری در ایجاد رضایت و ترغیب مخاطب به محتوای شما بسیار مهم است؛ مخصوصا در سوشال مدیایی مانند اینستاگرام که بر مبنای محتوای دیداری شکل گرفته است.
بنابراین سعی کنید به صورت متناسب و حرفهای از پالت رنگ یکسان در تمام محتوای صفحه خود استفاده کنید؛ این اصل با وجود سهولت در اجرا، بسیار مهم و تاثیرگذار است و میتواند مخاطبان گستردهی اینستا را با شما همراه کند.
اگر در چگونگی انتخاب رنگ سازمانی خود به مشکل خوردید پیشنهاد ما بررسی و انتخاب از وبسایتهای ارائه دهنده پالتهای آماده رنگ(colour palette) است.
انتخاب فونت مناسب
نوشته نیز مانند رنگ همراه همیشگی محتوای شما در اینستاگرام است پس نحوه انتخاب فونت حرفهای و مرتبط با حوزه فعالیت شما به اندازه انتخاب رنگ سازمانی اهمیت دارد؛ از جهت انسجام و نظم سعی کنید بیشتر از یک یا دو فونت استفاده نکنید.
فونت انتخابی شما علاوه بر زیبایی باید خوانایی بالا داشته تا چشم و ذهن مخاطب را خسته نکند بنابراین فونتهای دستنویس و تحریری را به عنوان فونت اصلی خود انتخاب نکنید!
فعالیت مستمر
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم برند شما یعنی هرآنچه که مردم بعد از شنیدن نام شما به یاد میآورند پس فعالیت مستمر اصلی جداناپذیر برای برندینگ شماست؛ اهمیت این موضوع از آن جهت مضاعف میشود که بدانید طبق الگوریتم اینستاگرام نیز برای حضور موثر ملزم به حضور همیشگی هستید؛ هوش مصنوعی اینستاگرام به تایم و زمانی که مخاطبان در پیجهای مختلف میگذرانند توجه میکند و بر این مبنا به رشد پیجهای پربیننده کمک میکند؛ پس لازمهی بالابردن مدت زمان استفاده از محتوای شما وجود همیشگی محتوا شامل پست، استوری، IGTV و… است.
سعی کنید یک برنامه و تقویم محتوایی داشته باشید و خود را به اجرای آن متعهد کنید تا مدت زمان استفاده از صفحه شما توسط کاربران بالا بماند؛ تولید محتوا کنید و سعی کنید همیشه دیده شوید.