لوگو(logo) یا آرم، یک تصویر است که نماد کسبوکار شما میشود؛ اما آیا میدانستید که ما انواع مختلف از آرم یا همان لوگو داریم؟
اگر چه همه آنها ترکیبی از تصاویر و تایپوگرافی هستند اما هرکدام از آنها احساس و ویژگی متفاوتی به برند شما میدهند و از آنجا که لوگوی شما اولین چیزی است که مشتریان جدید شما میبینند باید مطمئن شوید که آن را به درستی طراحی میکنید.
میخواهید بهترین نوع لوگو برای بیزینس خود را انتخاب کنید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه شوید…
لوگو مونوگرام (Monogram or Lettermark)
مونوگرام دستهای از انواع لوگو است که بر مبنای تایپوگرافی طراحی میشود و از حروف تشکیل میشود. در این نوع لوگو معمولا از حروف مختصر نام تجاریِ برند لوگو استفاده میشود. لوگو شرکت هایی مانند IBM، مک دونالد، HP و ناسا از این دسته هستند. احتمالا شما هم متوجه یک الگوی خاص در نام آنها شده اید! این برندها معمولا نامهای طولانی دارند که قرار گرفتن تمام اسم برند در لوگو منطقی و بهینه نیست به همین دلیل با مختصر کردن نام برند توانستهاند یک لوگوی مناسب طراحی کنند.
همان طور که گفتیم این دسته از لوگوها بر مبنای تایپوگرافی هستند و از چند حرف تشکیل شدهاند که معمولا مخفف نام شرکت است. این نوع از لوگو برای شرکت هایی که نام طولانی دارند بسیار مناسب است چرا که فقط با آوردن چند حرف مردم آن ها را به خاطر میآورند؛ به طور مثال شرکت NASA مخفف National Aeronautics and Space Administration است. مطمئنا چنین نام طولانی را کسی به خاطر نمیسپارد بنابراین با مختصر کردن آن به حروف اول نام برند میتوان نامهایی ساخت که به راحتی در ذهن مخاطبان به خاطر سپرده میشود.
از آنجایی که در این لوگو تمرکز بر روی حروف است باید فونت مورد نظر به دقت انتخاب شود؛ همچنین در کسبوکارهای تازه در صورتی که میخواهید برند خود را به مردم معرفی کنید میتوانید در زیر لوگو نام کامل برند خود را بنویسید تا افراد شما را بهتر بشناسند.
لوگوتایپ (Logotype or Wordmark)
همانند مونوگرام، لوگوتایپها نشانههایی بر اساس فونت و نوشته هستند و بر روی نام برند تمرکز دارند. لوگوهایی مانند گوگل و کوکاکولا از این نوع لوگوها هستند.
این لوگوها زمانی استفاده میشوند که شما یک نام متمایز و کوتاه داشته باشید. لوگوی شرکت گوگل بهترین مثال برای این دسته است. این برند یک نام کوتاه و متمایز دارد که با یک طراحی زیبا و قدرتمند توانسته در ذهن همه جای گیرد.
از آنجایی که همانند مونوگرامها این لوگوها بر اساس نوشته طراحی میشوند و بر روی نام برند تمرکز دارند انتخاب فونت طراحی شده بسیار مهم است؛ هر سبک تایپوگرافی نشان دهنده یک صنعت است؛ به طور مثال شرکت مد و فشن از فونتهای تیز و یا شرکتهای دولتی از فونتهای سنتی و سنگین برای این کار استفاده میکنند.
در هنگام استفاده از لوگوتایپها و مونوگرامها موارد زیر را رعایت کنید:
- در صورتی که نام کسب و کارتان طولانی است بهترین کار استفاده از مونوگرام است. میتوانید با خلاصه کردن نام برند خود با یک طراحی زیبا یک لوگوی به یاد ماندنی طراحی کنید؛ با این کار مشریان شما در زمان کم برند شما را به خاطر میسپارند.
- در صورتی که کسب و کار جدیدی دارید و میخواهید سریع شناخته شوید استفاده از لوگوتایپ ها گزینه مناسبی است. البته بهتر است در صورتی که نام برند شما کوتاه است از این لوگوها استفاده کنید در غیر این صورت نتیجه برعکس خواهد بود.
- در صورتی که از لوگو تایپ ها استفاده میکنید بهتر است از یک فونت جذاب و گیرا استفاده کنید و حتما فونت را برای برندتان شخصی سازی کنید تا یک لوگوی حرفهای داشته باشید. برای این کار بهتر است از طراحان حرفه ای استفاده کنید.
- هر دو نوع لوگوی نوشتاری برای مباحث برندینگ و بازاریابی مناسب هستند.
- در صورتی که توانایی لازم برای طراحی یک لوگوی حرفهای ندارید پیشنهاد میکنیم هرگز خودتان دست به طراحی نزنید و سعی نکنید برای کمتر هزینه کردن از افراد آماتور استفاده کنید؛ هر چقدر لوگو شما حرفه ای تر باشد شانس بیشتری برای موفقیت در آینده خواهید داشت.
لوگو تصویری (Pictorial mark or logo symbol)
بسیاری از شما زمانی که به لوگوها فکر میکنید معمولا این دسته از لوگوها در ذهنتان مجسم میشود. لوگوهای تصویری همانطور که از نامش پیداست یک طرح بر مبنای تصویر گرافیکی است؛ نماد اپل، توییتر و بسیاری از برندهای بزرگ دنیا در این دسته جای میگیرند؛ این برندها شناخته شده هستند و به همین دلیل از نمادها استفاده میکنند. به طور کلی این لوگو به وسیله اشکال، آیکونها، طرحها و رنگهای مختلف طراحی میشود که یک نماد بصری را برای کسبوکار شما خلق میکند؛ هم چنین این نوع لوگوها میتوانند برای کسبوکار های نوپا و شناخته نشده مناسب باشد.
یک مشکل که دغدغه بسیاری از طراحان و مدیران است این است که باید چه تصویری را انتخاب کنند که بازتابی از کسبوکار آنها باشد و بتواند به بهترین شکل زمینه فعالیت آنها را نشان دهد! در این زمینه باید بسیار دقت کنید چرا که تصویری که انتخاب میکنید برای همیشه با شما خواهد بود و شما با آن لوگو شناخته خواهید شد؛ بنابراین باید درباره مفاهیم تصاویری که انتخاب میکنید بسیار دقت و تحقیق کنید.
در انتخاب تصاویر خود را محدود نکنید؛ شما میتوانید احساسات و مفاهیم مورد نظر خود را در تصاویر مختلف بگنجانید البته باید در این زمینه کمی تجربه داشته باشید تا دقیقا بدانید باید چکار کنید.
لوگو انتزاعی (abstract logo mark)
لوگوهای انتزاعی دستهای از لوگوهای تصویری هستند که مفهوم خاصی ندارند و قابل تشخیص نیستند؛ به طور مثال لوگوی اپل قابل تشخیص است و شما به راحتی متوجه میشوید که تصویر یک سیب است اما لوگوی شرکتهایی مانند آدیداس و پپسی مفهوم تصویری خاصی ندارند.
مانند بسیاری از انواع لوگوهای دیگر این لوگوها نیز میتوانند بسیار خوب عمل کنند چرا که کسب و کار شما را در یک تصویر خلاصه میکنند. همچنین نیاز نیست دنبال یک تصویر مفهومی و قابل تشخیص باشید تا زمینه فعالیت شما را نشان دهد. دست شما در این لوگو ها باز است و میتوانید به وسیله رنگها، سایهها و اشکال مفهومتان را در قالب یک لوگو زیبا جای دهید.
لوگو مسکات (Mascot logo)
مسکات یا Mascot یک شخصیت است؛ شخصیتی که قرار است بیانگر و نشان دهنده کسبوکار شما باشد و مستقیم میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. استفاده از شخصیتها بسیار تاثیرگذار هستند و بکار بردن آن در لوگو هوشمندانه است. ذهن افراد به گونهای است که میتوانند شخصیتهای خیالی را برای همیشه در خاطرشان نگه دارند. به طور مثال شما ممکن است یک شخصیت خیالی در یک شبکه تلویزیونی که سالها قبل پخش شده را به خاطر داشته باشید اما بسیاری از خاطرات دیگر را فراموش کرده باشید.
شخصیت در لوگو های مسکات را میتوان سفیر کسبوکارتان نامید. از لوگو KFC می توان به عنوان معروف ترین لوگو مسکات نام برد؛ این دسته از لوگو ها بیشتر برای کسبوکارهایی که با خانواده و کودکان در ارتباط هستند استفاده میشود چرا که قدرت تعامل بالایی دارند.
در هنگام استفاده از لوگوهای تصویری موارد زیر را رعایت کنید:
- لوگو تصویری میتواند بسیار جذاب باشد. این دسته از لوگو ها بیشتر زمانی مناسب است که یک کسب و کار شناخته شده داشته باشید تا افراد با دیدن آن نشانه و تصویر به یاد شما بیفتند. اگر نام کسب و کار شما طولانی است و نمیخواهید از مونوگرام ها استفاده کنید میتوانید از لوگوهای تصویری برای انتقال موضوع برند استفاده کنید. با استفاده از لوگوهای تصویری میتوانید ایده و احساس خود را به خوبی به مخاطب منتقل کنید.
- لوگوهای تصویری و انتزاعی برای بازارهای جهانی بسیار مناسب هستند؛ مخصوصا اگر نام کسب و کار شما نتواند با سایر زبان های دنیا ارتباط برقرار کند.
- اگر احساس میکنید که میخواهید در آینده تغییرات گستردهای در کسبوکارتان ایجاد کنید و موضوع کار شما را به کلی عوض میکند شاید استفاده از لوگو تصویری مناسب نباشد. به طور مثال شما یک پیتزا فروشی دارید و لوگوی شما تصویر یک پیتزا است اما در آینده میخواهید ساندویج بفروشید پس این لوگو نمیتواند زمینه کار شما را پوشش دهد.
- لوگوهای انتزاعی این امکان را به کسبوکار شما میدهند که یک لوگو منحصر به فرد ایجاد کنید که مفهوم خاصی ندارد و این شما هستید که باید با روش های مختلف مفهوم آن را در کسب و کارتان بگنجانید؛ از آنجایی که این کار، دستان یک طراح و هنرمند کاربلد را میطلبد پیشنهاد میکنم حتما از طراحان حرفه ای و با سابقه برای این کار استفاده کنید. اصلا هم نگران هزینه کردن نباشید؛ در آینده نتیجه این هزینه را خواهید دید.
- هنگامی که میخواهید از لوگو های مسکات استفاده کنید پیشنهاد میکنم حتما در این زمنیه تحقیق کنید چرا که این دسته از لوگو ها بیشتر برای کسبوکارهای مرتبط با خانواده و کودکان مناسب است و آنها میتوانند به خوبی با این شخصیت های کارتونی ارتباط برقرار کنند.
لوگو ترکیبی (The combination mark)
لوگو ترکیبی از تلفیق لوگوتایپ و لوگو تصویری بدست میآید که در آن متن و تصویر میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و یا با هم ترکیب شوند؛ کینگ برگر، چیپس دوریتس و لاکست مثال های برجسته از لوگو تلفیقی یا همان ترکیبی هستند و در بین برند های ایرانی میتوان به لوگو سایت آپارات و اسنپ و… اشاره کرد.
لوگوهای ترکیبی مناسب شرکتهایی هستند که نیازبه داشتن طرح های تصویری و تایپوگرافی برای استفاده در موقعیتهای مختلف دارند؛ یعنی اینکه به لوگوی تصویری خود یک تایپوگرافی منحصر به فرد را تخصیص می دهند و یا برعکس، به گونه ای که شرکت یا کسبوکارشان با طرح کاملا تخصصی وارد بازار شود.
همچنین زمانی که شناخته تر شوید میتوانید متن را از تصویر حذف کنید و فقط یک لوگوی تصویری داشته باشید؛ این کار را بسیاری از برندهای بزرگ دنیا انجام داده اند.
لوگو امبلم (emblem)
یک لوگو امبلم از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است. این دسته از لوگوها ظاهری کلاسیک، سنتی و قدیمی دارند و بیشتر در مدارس و شرکتها و ارگانهای رسمی و دولتی مورد استفاده قرار میگیرند و در صورت استفاده درست میتواند بسیار موثر باشد.
با این که این نوع لوگو ها ظاهری قدیمی دارند اما بسیاری از شرکت ها ظاهر آن را تغییر داده و به سبک لوگو های امروزی تغییر داده اند؛ با این حال این لوگو ها به دلیل داشتن جزئیات زیاد و انعطاف پذیری پایین، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
در صورتی که میخواهید از این لوگو ها استفاده کنید سعی کنید تا جای ممکن آن را ساده طراحی کنید تا زمانی که بر روی اقلام تبلیغاتی و یا زمانی که میخواهید آن را روی کلاه و لباس بدوزید بتوانید به راحتی این کار را بکنید و همچنین اگر ساده باشد طرح شما زیباتر خواهد بود؛ لوگوی بسیار معروف و ارزشمند استارباکس از جمله لوگوهایی هستند که به سبک امبلم طراحی شده اند.
در هنگام استفاده از لوگوهای ترکیبی یا امبلم موارد زیر را رعایت کنید:
- از لوگوهای ترکیبی میتوانید تقریبا در تمام کسبو کارها استفاده کنید؛ این لوگوها بسیار انعطاف پذیر و اغلب منحصر به فرد هستند و بدون شک جزو انتخابهای اول شرکتهای مهم است.
- لوگو های امبلم به دلیل داشتن ظاهری قدیمی و سنتی بیشتر در مدارس دولتی و خصوصی و حتی صنایع غذایی کاربرد دارد؛ اما دقت کنید که در زمان استفاده از این لوگو سادگی را ملاک خود قرار دهید تا در بحث بازاریابی و برندینگ به مشکل برنخورید.
در این مقاله شما با ۷ نوع لوگو آشنا شدید و امیدوارم که اکنون بدانید که چه لوگویی برای کسبوکارتان مناسب است. البته شما در انتخاب سبک لوگو نباید فقط سلیقه خود را مد نظر قرار دهید و باید با تحقیق و بررسی کامل و بررسی رقبا بتوانید بهترین نوع لوگو را برای خود انتخاب کنید.
در صورتی که هنوز هم مطمئن کدام نوع لوگو برای شما مناسب است پیشنهاد میکنم با کارشناسان ما در آژانس تبلیغاتی آنور در تماس باشید که به صورت رایگان این مشاوره را در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا در نهایت به بهترین شکل ممکن به سبک مورد نظر خود در طراحی لوگوی خود برسید.
همچنین در صورتی که میخواهید یک لوگو حرفهای و متناسب با برند خود را با قیمت مناسب سفارش دهید میتوانید به صفحه طراحی لوگو مراجعه فرمایید.